top of page

SEKOLAH 
HARAPAN

Breaking the Chain of Violence

One tangible way SAH contributes to addressing the issues in the community is by providing quality and affordable, or even free, education for children. Since its establishment in 2019, Sekolah Harapan (School of Hope) has been conducting Early Childhood Education (PAUD) activities. Sekolah Harapan offers education for Playgroup and Kindergarten levels. Our vision is to create a child-friendly environment free from violence. Our main mission is to provide quality and adequate education as a foundation to protect children from violence and to provide guidance to parents.

​

The educational focus at Sekolah Harapan includes self-identity awareness, positive self-concept, life skills based on rights and non-violence, and self-awareness for children. Our hope is that when children are aware of their personal boundaries, they can protect themselves and their surroundings from violence. At Sekolah Harapan, we believe that education is a long-term investment to improve the quality of life for children from underprivileged families and enable them to become agents in breaking the chain of violence.

​

​

Learning Module

Evaluation results from the educational activities at Sekolah Harapan during the 2020/2021 and 2021/2022 academic years have identified four main issues that require attention in the Tanah Merah community. These issues are also influenced by several factors summarized in the table below

​

Fokus pendidikan Sekolah Harapan diantaranya ialah pengenalan diri anak, konsep diri positif, keterampilan hidup berbasis hak dan nir kekerasan, dan kemawasan diri anak. Harapannya, ketika anak sadar mengenai teritorial dirinya, ia mampu melindungi diri dan lingkungannya dari kekerasan. Di Sekolah Harapan, kami percaya bahwa pendidikan adalah investasi jangka panjang agar anak dari keluarga prasejahtera mendapatkan kualitas hidup yang lebih baik dan mampu menjadi agen yang memutuskan rantai kekerasan.
Fokus pendidikan Sekolah Harapan diantaranya ialah pengenalan diri anak, konsep diri positif, keterampilan hidup berbasis hak dan nir kekerasan, dan kemawasan diri anak. Harapannya, ketika anak sadar mengenai teritorial dirinya, ia mampu melindungi diri dan lingkungannya dari kekerasan. Di Sekolah Harapan, kami percaya bahwa pendidikan adalah investasi jangka panjang agar anak dari keluarga prasejahtera mendapatkan kualitas hidup yang lebih baik dan mampu menjadi agen yang memutuskan rantai kekerasan.

 

Based on these identified issues, the learning objectives and achievement indicators are designed to address these problems. The objectives and their respective achievement indicators are presented in the table below:

​

Salah satu bentuk nyata kontribusi SAH untuk mengatasi permasalahan di lingkungan adalah dengan menyediakan sarana pendidikan yang berkualitas dan terjangkau bahkan gratis untuk anak-anak. Sejak berdiri pada 2019, Sekolah Harapan masih terus akan mengadakan kegiatan Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). PAUD di Sekolah Harapan menyelenggarakan Pendidikan untuk jenjang Kelompok Bermain (KB) dan Taman Kanak-Kanak (TK A & TK B). Sekolah Harapan memiliki visi untuk menciptakan lingkungan ramah anak yang bebas dari kekerasan. Sedangkan misi utamanya adalah memberi pendidikan yang berkualitas dan memadai sebagai bekal untuk melindungi diri anak dari kekerasan serta memberikan pendampingan bagi orang tua.
Salah satu bentuk nyata kontribusi SAH untuk mengatasi permasalahan di lingkungan adalah dengan menyediakan sarana pendidikan yang berkualitas dan terjangkau bahkan gratis untuk anak-anak. Sejak berdiri pada 2019, Sekolah Harapan masih terus akan mengadakan kegiatan Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). PAUD di Sekolah Harapan menyelenggarakan Pendidikan untuk jenjang Kelompok Bermain (KB) dan Taman Kanak-Kanak (TK A & TK B). Sekolah Harapan memiliki visi untuk menciptakan lingkungan ramah anak yang bebas dari kekerasan. Sedangkan misi utamanya adalah memberi pendidikan yang berkualitas dan memadai sebagai bekal untuk melindungi diri anak dari kekerasan serta memberikan pendampingan bagi orang tua.

Foster Parents & Big Day Commemoration

Actively promote the foster parent program to ensure that students can attend school for free. Significant days include National Children's Day, Independence Day, Children's Rights Day, etc. Encourage parental and community involvement in activities for children.

Training & Workshop

Conduct training sessions for children, teenagers, and parents. Examples include parenting classes, Teenagers' Joy and Mental Health Training, Child Protection Workshops, and Learning Module Creation Workshops.

​

​

Our Hope

1. Empowering Local Educators

The learning modules are designed to be simple and easily implemented by anyone, with the hope that community members can become local educators and actively contribute to advancing education in the community.

 

2. Producing Facilitators & Social Educators

Workshops and training sessions aim to enhance the capacity of community members, enabling them to share their knowledge and skills with others.

 

3. School as a Research and Development Center for Educational Methods

Simple research and development efforts in the school regarding the learning and education process of children can maximize the school's role as a laboratory and knowledge center for early childhood, teenage, and parental education.

SANGGAR ANAK HARAPAN

 

Jl. Mandiri 1, No. 06 RT 01/RW 09

Kampung Tanah Merah, Rawabadak Selatan,

Koja, North Jakarta, DKI Jakarta. 14230

Telp: +62 21 22437903     email: sanggar.sah@gmail.com

VISIT US:

  • Instagram
  • Youtube
  • Facebook
  • Whatsapp
bottom of page